З метою інформування громад-членів Асоціаційній України щодо відстоювання інтересів місцевого самоврядування в бюджетному процесі доводимо до Вашого відома інформацію щодо проведеної роботи в зазначеному напрямі.

       Асоціація брала активну участь у підготовці законопроектів «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (№7116) та «Про Державний бюджет України на 2018 рік» (№7000) починаючи з серпня 2017 року, та їх доопрацюванні до другого читання.

        У кінцевому результаті завдяки зусиллям Асоціації загалом на 2018 рік для всіх територіальних громад залучено додатковий ресурс в обсязі більше 50 млрд.грн.

       Крім того вдалося вирішити низку проблемних питань місцевих бюджетів,протягом 2017 року, зокрема:

      - забезпечено прийняття постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 8 лютого 2017 року № 96» № 726 від 20.09.2017 року, чим, до бюджетів місцевого самоврядування спрямовано кошти акцизного податку з пального. При цьому, були враховані наполягання АМУ щодо компенсації надходжень по кожному окремому бюджету місцевого самоврядування у разі надходжень нижче рівня минулого року. Як наслідок, кожний окремий бюджет отримає компенсацію в разі
зниження рівня надходжень від акцизу з пального до рівня, що менший минулорічного.

      - зупинено кількаразові спроби внести на розгляд Кабінету Міністрів України проект постанови щодо погашення заборгованості місцевих бюджетів за середньостроковими позиками (9 млрд. гривень) за рахунок коштів загального фонду місцевих бюджетів.

      - не допущено прийняття законопроекту від 05.04.2016 №6286 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів та забезпечення збалансованості місцевих бюджетів внаслідок його скасування», яким передбачалось вилучення місцевого акцизного податку з тютюнових виробів (втрати в разі прийняття 1,9 млрд. грн.).

      Активно втручаючись в процес підготовки основних підходів формування та виконання місцевих бюджетів у 2018 році Асоціація міст зіштовхнулася з  низкою викликів та загроз, які вдалося подолати завдяки тісній співпраці і Урядом, Парламентом та всіма зацікавленими сторонами.

     Чимало позицій вдалося відстояти під час проведення бюджетних консультацій у Міністерстві фінансів ще до внесення проекту держбюджету на розгляд Уряду, Найважливіші з них;

      - збільшення обсягів медичної (+4,5 млрд. грн.) та освітньої (+8,8 млрд. грн.) субвенцій в порівнянні з пропозиціями Мінфіну;

    - продовження дії пункту 20 розділу VI «Прикінцеві та перехідні  положення» Бюджетного кодексу України щодо фінансування ДНЗ та закладів культури за рахунок трансфертів з районного бюджету;

     - запровадження нового ресурсного джерела: плата за ліцензії з продажу лотерей;

     - залишення права спрямовувати залишки коштів освітньої субвенції на оновлення матеріально-технічної бази навчальних закладів, яке планували виключити з норм Бюджетного кодексу.

     Ще частину позицій вдалося відстояти на стадії подачі документу до парламенту.

    Асоціацією було проведено 4 зустрічі з Прем’єр-міністром України, на яких детально обговорено всі проблемні питання місцевих бюджетів, підготовлено напрацювання та варіанти врегулювання проблем.

    Як наслідок, виступаючи на Загальних Зборах Асоціації міст України 14 листопада. Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман, зауважив, що Асоціація міст України та Уряд здійснюють дуже якісну та плідну співпрацю.

     Під час розгляду проекту державного бюджету на 201В рік у другому читанні було залучено низку народних депутатів-членів МДО «За розвиток місцевого самоврядування», які внесли пропозиції щодо необхідних поправок, відстоювали позицію АМУ на зустрічах з Урядом та робочих групах, активно інформували громадськість щодо загроз та перекладання навантаження на плечі територіальних громад.

    Забезпечено подання 35 народними депутатами України з усіх фракцій та груп, а також низкою профільних Комітетів ВРУ, зокрема Комітетом ВРУ з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування,. Комітетом ВРУ з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства на розгляд Комітету Верховної Ради України з питань бюджету підготовлених пропозицій та поправок до проекту Державного бюджету України на 2018 рік.

     Всі пропозиції АМУ детально опрацьовувались на засіданнях Секції з місцевих фінансів, до яких залучались директори фінансових Департаментів місцевих рад (26-27 січня 2017 року в Чернігові, 24-25 березня 2017 року у Львові, 31 серпня - 1 вересня в Одесі).

В результаті дій АМУ у Законі України «Про Державний бюджет України на 2018 рік»:

Не допущено:

      - перекладання на місцеві бюджети фінансування пільг населенню на оплату житлово-комунальних послуг (7 млрд. грн.) та погашення заборгованості

із таких послуг, що виникла в попередніх бюджетних періодах (2,5 млр. грн). Дотримано принцип субсидіарності, а фінансування пільг по ЖКГ залишено за державним бюджетом.

- перекладання на рівень міст обласного значення утримання ВНЗ і-її рівнів акредитації (технікуми, коледжі, училища) (6 млрд.грн). Фінансування здійснюватиметься з обласних бюджетів та бюджету міста Києва. Крім того, 371 коледж, що є структурним підрозділом університетів та інститутів, залишиться на фінансуванні державного бюджету. Асоціації міст України вдалося переконати Уряд щодо негативного досвіду та наслідків передачі на місцевий рівень фінансування навчальних закладів.

- вилучення з сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад 10% екологічного податку.

Забезпечено:

     - переведення на прямі міжбюджетні відносини всіх об’єднаних територіальних громад (665 громад). Це дозволить забезпечити громади необхідним ресурсом, розвивати свою інфраструктуру та скористатися можливостями зміцнення власної фінансової незалежності;

   - врегулювання проблеми заборгованості місцевих бюджетів за середньостроковими позиками, отриманими місцевими бюджетами в 2009-2014 роках (обсяг якої - 9 млрд. грн у 332 місцевих бюджетах) шляхом її списання. Вказане питання з року в рік відтерміновувалось, призводило до погіршення кредитних рейтингів місцевих бюджетів, позбавляло можливості залучати громадами дешеві кредитні ресурси. Поряд з цим, декілька раз існували намагання схвалити Кабінетом Міністрів України постанову щодо погашення такої заборгованості за рахунок коштів місцевих бюджетів, що значно б розбалансувало місцеві бюджети;

- дотримання 142 статті Конституції та надано компенсаційний ресурс громадам у вигляді додаткової дотації для покриття втрат доходів місцевих бюджетів внаслідок надання державою податкових пільг зі сплати земельного податку суб’єктам космічної діяльності та літакобудування в обсязі 273 мли грн;

- включення всіх місцевих бюджетів в систему перерозподілу додаткової дотації на утримання закладів освіти та охорони здоров’я (16,5 млрд грн). Першопочатково така дотація мала б спрямовуватися обласним бюджетам для подальшого перерозподілу виключно між районними бюджетами для їх потреб. Зазначене дозволить спрямувати значний ресурс містам та ОТГ на утримання закладів освіти на охорони здоров’я;

- отримання з 1. січня 2018 року місцевими бюджетами 5% рентної плати за користування надрами. В минулому році норма щодо зарахування таких надходжень була відтермінована на рік. Вдалося знайти збалансовані пропозиції, недопустити її щорічного вітермінування та забезпечити надходження вже з і січня 2018 року.

Передбачено освітню субвенцію в обсязі 62,2 млрд грн, в якій закладено кошти на фінансування ПТУ. Також залишено право спрямовувати кошти залишків освітньої субвенції на оновлення матеріально-технічної бази навчальних закладів.

Передбачено медичну субвенцію в обсязі 57,4 млрд грн. До другого читання законопроекту про держбюджет її збільшено на 5,9 млрд грн, з яких 5,2 млрд грн - для забезпечення фінансування до 1 липня 2018 року за старим механізмом первинної медичної допомоги,

- надходження значного ресурсу до місцевих бюджетів на розвиток дорожнього господарства:

збережено на 2018 та 2019 роки норму щодо зарахування до бюджетів місцевого самоврядування 13,44% акцизного податку з пального;

- гарантовано спрямування у регіони 35% коштів Державного дорожнього фонду на дороги державного значення місцевого користування та комунальні дороги (11,4 млрд грн). При цьому не менше 20% обсягу цих коштів - на вулиці і дороги населених пунктів;

- продовжено на 2018 рік дію митного експерименту з фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг (отримувачі - місцеві бюджети).

Збережено:

- діючий механізм горизонтального вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів, що дасть можливість громадам розвиватись і балансувати свої доходи. Міста не втрачатимуть мотивацій щодо нарощення своїх доходів, зміцнення свого фінансового потенціалу, залучення інвесторів та розвитку підприємницького сектору.

Загалом 3,3 млрд грн залишаться в громадах - на цю суму вменшаються вилучення коштів з місцевих бюджетів до державного бюджету.

-додатково збільшено на 17.9 млрд. грн. соціальні, субвенції для збереження діючого у 2017 році механізму фінансування витрат на надання пільг, житлових субсидій населенню та надання державної соціальної допомоги;

- Державний Фонд регіонального розвитку в обсязі 6 млрд грн. Це дозволить не просто залучати кошти в громади, а спрямовувати їх на перспективні актуальні проекти з детальним обґрунтуванням та відбором кращих з них з метою досягнення загальнодержавних цілей та стратегічних завдань.

- субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення різниці в тарифах в обсязі 1 млрд грн. Ця субвенція дозволить зменшити кредиторську заборгованість тепло-і водопостачальних підприємств. Зазначимо, що кредиторська заборгованість за енергоносії негативно відображається на фінансовому стані комунальних підприємств та призводить до нарахування пені та штрафів. Асоціація міст України наполягала на виділенні 5 млрд грн з метою врегулювання зазначеної проблеми.

- субвенцію обсягом 1,9 млрд гри на розвиток інфраструктури всіх 665 ОТГ. Така підтримка новостворених громад є дещо меншою ніж вимагала АМУ, але разом з тим, дозволить створити умови для підвищення конкурентоспроможності ОТГ, стимулювати їх стале економічне зростання, модернізувати їх інфраструктуру та реалізувати інвестиційні проекти.

     -передбачено нову загальнодержавну цільову програму «Питна вода України» (200 мли грн), а також збільшено на 100 млн грн фінансування Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву (для співфінансування місцевих житлових програм). Зазначені програми дозволять задовільнити потреби споживачів у питній воді гарантованої якості за доступною, економічно обґрунтованою ціною, забезпеченні сталого збалансованого розвитку систем централізованого і децентралізованого питного
водопостачання, а також забезпечити проведенню якісної державної житлової політики.

Вперше:

   - передбачено нове джерело доходів (плата за видачу ліцензій з лотерей) для всіх бюджетів місцевого самоврядування - плату за видачу ліцензії на провадження господарської діяльності з випуску та проведення лотерей. Такий ресурс в поданому до першого читанні проекту ЗУ «Про Державний бюджет на 2018 рік» передбачався виключно бюджету міста Києва. Асоціація міст України домоглася надання такого виду доходу для всіх ОМС базового рівня з метою належного виконання та збалансування їх бюджетів, а також забезпечення системного механізму компенсації втрат місцевих бюджетів.

     - при розрахунку показників базової та реверсної дотацій враховано внутрішньо-переміщених осіб (1,5 млн. осіб);

     - переведено на прямі міжбюджетні відносини 299 об’єднаних територіальних громад, у яких відбулися вибори;

     -врегульовано питання щодо застосування вимог регуляторного законодавства до рішень про встановлення місцевих податків і зборів, прийнятих на виконання Закону про внесення змін до Податкового кодексу України органами місцевого самоврядування та об’єднаними територіальними громадами. Відтак такі вимоги у 2018 році до рішень органів місцевого самоврядування не застосовуватимуться;

     Гарантуємо, що Асоціацією міст України, в подальшому буде проводитись робота щодо відстоювання інтересів місцевого самоврядування з метою нарощування ресурсної бази громад, зокрема щодо збільшення обсягів медичної та освітньої субвенцій, недопущення перекладання додаткових повноважень без відповідного компенсаційного ресурсу, продовжуватиметься реалізація децентралізаційної реформи та забезпечуватиметься врахування думки громад.

 

                                 З повагою

Виконавчий директор       О.В. Слобожан